Ośrodek Szkolenia Kierowców "Krupa"
Biuro: Rączna 595, 32-060 Liszki
Sala wykładowa: Liszki 2 (centrum)
Właściciel: Mirosław Krupa tel:602679775
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Nr zezwolenia: 00391206
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Rączna 25.07.2025STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W OŚRODKU SZKOLENIA KIEROWCÓW "KRUPA"
PREAMBUŁAW naszym Ośrodku Szkolenia Kierowców priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników jest kierowanie się dobrem i bezpieczeństwem kursantów. Każdy instruktor i pracownik traktuje małoletnich z należytym szacunkiem oraz z uwzględnieniem ich potrzeb. Realizując zadania działa w oparciu o obowiązujące prawo, przestrzega przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, aby pracownik OSK stosował wobec małoletniego jakiekolwiek formy przemocy. Standardy ochrony małoletnich to procedura określająca działania profilaktyczne, edukacyjne, interwencyjne oraz zasady zapobiegania krzywdzenia małoletnich, a w sytuacji gdy doszło do sytuacji krzywdzenia małoletniego – zawiera zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową, fachową i efektywną pomoc dziecku.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich dostępne są w wersji papierowej w siedzibie OSK RĄCZNA 595 , 32-060 Standardy zostały także zamieszczone na stronie internetowej OSK pod adresem: OSKKRUPA.PLRozdział I Objaśnienia terminów
§1.
1. Personel OSK – każdy pracownik OSK zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, umowy o dzieło, innej umowy cywilno-prawnej, w tym praktykant, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub realizacji zdań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi. 2. Małoletni – każda osoba do ukończenia pełnoletniości (tj. do ukończenia 18 roku życia). 3. Opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego (rodzic, opiekun) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu (w tym rodzina zastępcza). Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich ma prawo do reprezentacji małoletniego. O istotnych sprawach małoletniego rodzice rozstrzygają wspólnie. W przypadku braku porozumienia miedzy rodzicami, zostają oni poinformowani o konieczności rozstrzygnięcia przez sąd opiekuńczy. 4. Zgoda rodzica – wyrażenie zgody przez co najmniej jednego z opiekunów. 5. OSK – Ośrodek szkolenia kierowców 6. Właściciel OSK – Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, lub Prezes Zarządu spółki prawa handlowego lub każdy ze Wspólników spółki cywilnej – prowadzący Ośrodek Szkolenia Kierowców. 7. Osoba odpowiedzialna za realizację standardów / koordynator – wyznaczony przez Właściciela OSK pracownik sprawujący nadzór nad realizacją procedury Standardy ochrony małoletnich w OSK. W uzasadnionych przypadkach funkcję pełni bezpośrednio Właściciel OSK 8. Dane osobowe małoletniego to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego. 9. Zespół interwencyjny – zespół powołany przez Właściciela OSK w skomplikowanych przypadkach. W skład zespołu wchodzą osoba odpowiedzialna za realizację standardów, pozostali pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu małoletniego. 10. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego wpływającego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika OSK, lub zaniedbanie małoletniego przez jego opiekunów. 11. Przemoc fizyczna – to wszelkie celowe, intencjonalne działanie wobec małoletniego powodujące urazy na jego ciele, zadawanie bólu lub groźby uszkodzenia ciała np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. 12. Przemoc emocjonalna – to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania takie jak: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku małoletniego i jego możliwości, niszczenie rzeczy czy zwierząt które dla małoletniego są ważne, brak poszanowania granic prywatności, upokarzanie, ośmieszanie, wciąganie małoletniego w konflikt między dorosłymi, manipulowanie, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości. 13. Przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Przemoc ta może być jednorazowa lub powtarzać. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym np.: dotykanie małoletniego, różne formy stosunku seksualnego oraz bez kontaktu fizycznego np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie małoletniego świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się lub zmuszanie do oglądania pornografii. 14. Zaniedbanie – to niezaspokojenie podstawowych potrzeb małoletniego niezbędnych dla jego prawidłowego rozwoju zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubranie, ochrona zdrowia, edukacja, dbanie o higienę jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczanie miłości, troski, bliskości, czułości. To również brak zapewnienia dziecku schronienia, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego, niedostateczne zabezpieczenie małoletniego przed zagrażającymi mu wydarzeniami.Rozdział II Zasady bezpiecznej rekrutacji w Ośrodku Szkolenia Kierowców
§2.
1. Właściciel OSK zatrudnia pracowników, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje, kompetencje, kierują się wartościami takimi jak ochrona praw małoletniego, szacunek do ich godności, kierują się dobrem małoletniego, są dla małoletnich bezpieczne i kompetentne. 2. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek do małoletnich osoby zatrudnianej Właściciel OSK na podstawie Ustawy może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub poprosić o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje mogłaby wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. 3. Właściciel przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze sprawców przestępstw seksualnych. Weryfikacji podlegają wszystkie zatrudnione osoby w oparciu o umowę o pracę bez względu na ich zakres obowiązków oraz wszystkie osoby zatrudniane na innej podstawie lub angażowane jednorazowo, które mogą zostać dopuszczone do działalności związanej z działalnością edukacyjną lub promocyjną OSK, jeżeli wykonywane obowiązki wiążą się (choćby potencjalnie) z bezpośrednim kontaktem z małoletnim adresatem działań. 4. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, Właściciel potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki: 1) imię i nazwisko, 2) data urodzenia, 3) PESEL, 4) nazwisko rodowe, 5) imię ojca, 6) imię matki. 5. Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną. 6. Właściciel OSK przed zatrudnieniem uzyskuje od kandydata/kandydatki dokument stwierdzający informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego. 7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi bądź informacje z rejestru karnego, jeśli prawo tego państwa nie przewiduje wydania informacji dla ww. celów. 8. Od kandydata/kandydatki Właściciel pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. 9. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka, zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z opieką nad nimi. 10. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". 11. Właściciel OSK jest zobowiązany do domagania się od osoby przyjmowanej do składu Personelu OSK zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. 12. W przypadku, gdy kandydat/kandydatka nie maja możliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego Właściciel uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postepowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.Rozdział III Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich, wyznaczenie poszczególnych kroków postepowania
§3.
1. Pracownicy OSK są to osoby kompetentne, które przeszły odpowiednie szkolenie wdrażające SOM i posiadające wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia małoletnich i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków. 2. W ramach codziennych obowiązków pracownicy zwracają uwagę na sytuację i dobrostan małoletniego. 3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownik zgłasza daną sprawę do osoby wyznaczonej w OSK opisanej w procedurze SOM i na tę okoliczność sporządza „Kartę zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego". Karta zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury. 4. Po uzyskaniu informacji od pracownika i zapoznaniu się z treścią karty zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego Właściciel OSK lub osoba wyznaczona określona w procedurze SOM niezwłocznie zawiadamia opiekunów małoletniego, którego krzywdzenie przypuszcza i informuje ich o danym podejrzeniu. Z rozmowy z opiekunami zostaje sporządzona notatka służbowa. Opiekunowie są również informowani o kolejnych krokach jakie podejmie OSK w ramach zaistniałej sytuacji. 5. W uzasadnionych przypadkach wskazujących na dysfunkcję lub niewydolność wychowawczą opiekunów prawnych, Właściciel OSK zawiadamia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub sąd rodzinny a w przypadku gdy zachodzi podejrzenie, iż dziecku zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia zawiadamia niezwłocznie Policję i udziela stosownej pomocy. 6. Jeżeli do ujawnienia krzywdzenia dziecka doszło w trakcie trwania usługi szkoleniowej a program realizowanego kursu przewiduje dalsze uczestnictwo małoletniego w zajęciach, poza innymi działaniami należy przygotować Plan wsparcia małoletniego 7. Plan wsparcia małoletniego powinien obejmować następujące zagadnienia: 1) Opis jakie kroki podjęto w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, odizolowania małoletniego od krzywdzącego, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji. 2) Opis jaki rodzaj wsparcia został udzielony w ramach działań w OSK (np. wsparcie psychologiczne, wdrożenie działań mających na celu przywrócenie równowagi emocjonalnej małoletniego, wzmacniania poczucia własnej wartości, wspieranie rodziców/opiekunów prawnych małoletniego w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, złagodzenie psychicznych i behawioralnych objawów krzywdzenia, złagodzenie stresu, leku, zapewnienie bezpieczeństwa np. socjalnego, psychicznego, prawnego). Plan wsparcia małoletniego stanowi załącznik nr 2 niniejszej procedury. Informacje o krzywdzeniu małoletniego mogą pochodzić od bezpośrednich świadków przemocy, np. od rodzica niekrzywdzącego, rodzeństwa, kolegi, koleżanki, sąsiada, osoby z dalszej rodziny, przypadkowego świadka przemocy. W każdym przypadku informacje o przemocy wobec małoletniego wskazywane jako fakty a nie domniemania, należy potraktować z pełnią odpowiedzialnością i zareagować zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w niniejszej procedurze. Podobnie jak w przypadku ujawnienia przemocy przez małoletniego, pracownik nie dokonuje oceny wiarygodności podawanych informacji. Zobowiązany jest zareagowania na taki sygnał. Fakt ujawnienia przemocy przez osoby inne niż małoletni nie podlega ocenie uwiarygadniającej ze strony pracownika OSK - wymaga zareagowania!Rozdział IV Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika OSK
§4.
1. W przypadku zauważenia przez pracownika OSK faktu, iż inny pracownik OSK dopuścił się krzywdzenia małoletniego, osoba taka ma obowiązek natychmiast zgłosić ten fakt do Właściciela OSK i na tę okoliczność sporządzić notatkę służbową. 2. Właściciel OSK po wysłuchaniu pracownika (świadka zdarzenia) i zapoznaniu się z notatką służbową przeprowadza rozmowę z pracownikiem wobec którego zachodzi podejrzenie o krzywdzenie małoletniego i informuje tego pracownika o zaistniałym podejrzeniu. Rozmowa z pracownikiem przeprowadzana jest w obecności świadka zdarzenia. 3. Właściciel w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów, sporządza na podstawie rozmów opis zaistniałej sytuacji „Kartę zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego" (Załącznik nr 1 do niniejszej procedury). Rozmowa z małoletnim przeprowadzana jest w obecności innego pracownika OSK (koordynatora). 4. Właściciel informuje podejrzanego pracownika o konsekwencjach jego zachowania wynikających z Kodeksu Pracy lub podejmuje decyzję co do dalszej współpracy (w zależności od formy zatrudnienia). 5. Właściciel zgłasza na Policję zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa przez pracownika wobec małoletniego. 6. Właściciel OSK zawiadamia o zaistniałej sytuacji opiekunów małoletniego i na tę okoliczność sporządzona jest notatka służbowa. 7. Właściciel OSK na podstawie notatek służbowych i zgromadzonej dokumentacji opracowuje „Plan wsparcia małoletniego" (załącznik nr 2 niniejszej procedury). 8. Jeżeli istnieje uzasadniona potrzeba małoletni kierowany jest do specjalistycznej placówki w celu uzyskania jak najlepszego wsparcia.Rozdział V Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego poza OSK (osoby obce, środowisko rodzinne)
§5.
1. Pracownik OSK podejrzewający krzywdzenie małoletniego niezwłocznie informuje o swoich spostrzeżeniach koordynatora i sporządza notatkę służbową na tę okoliczność. Wzór notatki stanowi załącznik do SOM. 2. Koordynator zawiadamia Właściciela OSK o zgłoszeniu zdarzenia i przedstawia notatkę służbową. 3. Koordynator w celu wyjaśnienia prawdziwości informacji, sporządza opis zaistniałej sytuacji na podstawie rozmów „Kartę zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego" (Załącznik nr 1 do niniejszej procedury). Rozmowa z dzieckiem przeprowadzana jest zawsze w obecności drugiego pracownika. Podobnie rozmowa ze zgłaszającym fakt krzywdzenia małoletniego oraz podejrzanym o krzywdzenie. Ze wszystkich rozmów sporządzane są notatki służbowe. 4. Właściciel OSK zawiadamia zespół interwencyjny składający się z pracowników zatrudnionych w OSK Zespół interwencyjny opracowuje plan wsparcia małoletniego mający na celu udzielenie wsparcia małoletniemu. Zadaniem zespołu jest wspólne badanie przypadku, określenie strategii postepowania, zespołowe podejmowanie decyzji oraz koordynacja działań poszczególnych instytucji i monitorowanie efektów. 5. Właściciel OSK zawiadamia odpowiednie organy i instytucje odpowiednie do zaistniałego zdarzenia takie jak: Policja, Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego, Prokuratura, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Kurator m.in. 6. Plan wsparcia małoletniego powinien zawierać wskazania jakie OSK podjęła względem małoletniego m.in.: 1) Opis działań jakie OSK podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa małoletniego, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (Policja, Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego, Prokuratura, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Kurator) 2) Opis jakiego rodzaju adekwatne do sytuacji wsparcie OSK zaoferuje dziecku m.in. korektę terminów czy miejsca realizacji zaplanowanych zajęć, skierowanie do odpowiednich placówek specjalistycznych w celu uzyskania jak najlepszej pomocy dla małoletniego.§6.
1. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, Właściciel OSK zawiadamia o zgłoszeniu członków zespołu interwencyjnego. Podczas spotkania zespołu omawiany jest dany problem w obecności opiekunów małoletniego. Ze spotkania z opiekunami sporządzany jest protokół. 2. Opiekunowie zostają poinformowani o obowiązku pracowników OSK zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiednich instytucji (Prokuratura, Policja lub sąd Rodzinno-Opiekuńczy, Ośrodek Pomocy Społecznej itp.). 3. Dalszy tok postepowania leży w kompetencji instytucji do których zostało zgłoszone zawiadomienie. 4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia małoletniego zgłosili opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, Właściciel informuje o tym fakcie opiekunów małoletniego na piśmie.§7.
Wszyscy pracownicy OSK i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych przyjęli informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.Rozdział VI Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni oraz małoletni – małoletni
§8.
Zasady bezpiecznych relacji personelu OSK obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy. Pracownicy zapoznają się z zasadami. Dokument potwierdzający odbycie przeszkolenia z zasad wprowadzonych przez Standardy Ochrony Małoletnich umieszcza się w teczce osobowej pracownika. I. Relacje personelu OSK 1. Każdy pracownik OSK jest zobowiązany do utrzymywania prawidłowych, profesjonalnych relacji z uczestnikami kursów, szkoleń i wszelkich działań w których następuje styczność z małoletnimi. 2. Każde zachowanie, reakcja pracownika, komunikat bądź działanie wobec małoletniego zawsze muszą być adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich. 3. Zachowanie pracownika powinno być przejrzyste, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji danego zachowania przez odbiorców.§9.
II. Zasady prawidłowej komunikacji z małoletnim 1. W komunikacji z małoletnimi w OSK pracownik zobowiązany jest do: 1) Pamiętania, że pierwszymi i głównymi wychowawcami małoletnich są rodzice lub opiekunowie prawni, pracownik OSK szanuje ich prawa i wspiera w procesie wychowania małoletniego. 2) Szanowania godności małoletniego, akceptacji, uznania jego praw, rozwijania samodzielności myślenia i refleksyjności oraz pozwalania mu wyrazić swoje poglądy. 3) Zachowania cierpliwości wobec małoletniego. 4) Indywidualnego podejścia do małoletniego uwzględniając jego możliwości i potrzeby. 5) Uważnego słuchania małoletniego i udzielania mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji. 6) Szkolenia małoletniego w duchu odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji własnych wyborów, oraz w duchu współdziałania i współżycia w ruchu drogowym, ucząc jednocześnie poszanowania zasad ochrony słabszych uczestników ruchu. 7) Informowania małoletni o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania małoletniego. 8) Uczenia zasad kultury osobistej oraz kształtowanie postaw prorodzinnych małoletniego. 9) Szanowania prawa małoletniego do prywatności; jeżeli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to jak najszybciej jak to jest możliwe. 10) Zapewniania małoletniego, że jeżeli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może powiedzieć to instruktorowi, Właścicielowi lub osobie koordynującej i może oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy ze strony personelu OSK. 11) Bycia wyrozumiałym, życzliwym, serdecznym, empatycznym w stosunku do małoletniego, a jednocześnie być stanowczym i konsekwentnym w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań. 12) Stosowania obiektywizmu, sprawiedliwości, bezinteresowności i szacunku w traktowaniu małoletniego bez względu na zaistniałe okoliczności. 13) Pracownik zobowiązany jest do właściwej formy komunikacji z dziećmi i ich rodzicami czy opiekunami w godzinach pracy OSK poprzez służbowego emaila lub służbowy telefon. W przypadku korzystania przez instruktorów z prywatnych telefonów do wykonywania zadań służbowych, numer tego telefonu zostaje zawarty w treści umowy o szkolenie w taki sposób, aby rodzic został z nim zapoznany. Komunikacja z małoletnim (np. planowanie zajęć) powinna odbywać się za pośrednictwem opiekuna. Bezpośrednia komunikacja pracownika OSK z małoletnim na jego numer telefonu (np. dotycząca planowania czy odwoływania zajęć) może odbywać się wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Opiekuna prawnego i co do zasady powinna odbywać się w formie wiadomości tekstowych SMS a nie połączeń głosowych. Wzór zgody na komunikację z małoletnim stanowi załącznik do niniejszych Standardów. 2. Pracownikom zatrudnionym w OSK zabrania się: 1. Stosowania jakiejkolwiek przemocy wobec małoletniego bicia, szturchania, szarpania, popychania oraz naruszania integralności małoletniego w jakikolwiek inny sposób. 2. Dotykania małoletniego w sposób, który może być nieprzyzwoity lub niestosowny. 3. Angażowanie się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne. 4. Wyrażania krytycznych, ośmieszających opinii, uwag i sądów wobec małoletniego oraz jego zachowań. Opinie i uwagi dotyczące nabytej wiedzy i wykonywanych zadań muszą mieć charakter obiektywny i być przekazane w sposób konstruktywny, w sposób dostosowany do możliwości intelektualnych małoletniego i z poszanowaniem jego godności. 5. Rozmawiania z innymi pracownikami o małoletnich przy innych osobach. 6. Zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego oraz podnoszenia głosu na małoletniego w sytuacji innej niż niezbędna - wynikająca z bezpieczeństwa małoletniego lub innych małoletnich. 7. Ujawniania informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich: obejmuje to informacje o postępie nauki i nabywania umiejętności w szkoleniu, wizerunek małoletniego, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. 8. Zachowywania się w obecności małoletniego w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). 9. Nawiązywania jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania propozycji o nieodpowiednim charakterze: obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę. 10. Utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych: dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich, jeżeli Właściciel OSK nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów oraz samych małoletnich. 11. Proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności nieletnich. 12. Przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów małoletniego, innych niż wynikające z opłat za świadczone usługi. Wszelkie wyrazy wdzięczności za satysfakcjonującą realizację usług szkoleniowych mogą być przyjmowane w sposób jawny, wyłącznie z rąk Opiekuna prawnego osoby małoletniej, za wiedzą Właściciela OSK i wyłącznie po całkowitym zakończeniu usług (w szczególności po złożeniu z wynikiem pozytywnym wszystkim egzaminów wymaganych przepisami np. egzaminów wewnętrznych). 13. Wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub rodziców/opiekunów małoletniego, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – w szczególności związanych z ewentualnym wpływem na przebieg i wynik egzaminu wewnętrznego oraz państwowego. 14. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdy/wycieczki niedopuszczalne jest spanie z małoletnim w jednym łóżku lub w jednym pokoju. 15. Zapraszania małoletniego do swojego mieszkania lub przyjmowaniu go w mieszkaniu – z wyjątkiem sytuacji niezbędnych do udzielenia bezpośredniej pomocy. Każdorazowo taka sytuacja wymaga powiadomienia Opiekunów Małoletniego lub Policji. 16. Spotykania się z dziećmi poza godzinami pracy OSK – z wyjątkiem planowanych zajęć praktycznych. 17. Kontaktów poprzez prywatne kanały komunikacyjne socjal media, inne komunikatory, profile na kontach społecznościowych, prywatne telefony, prywatne e-maile, z zastrzeżeniem par.9, ust.1 pkt.13)§10.
1). Pracownik zobowiązany jest: a) Kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (m.in. na przytulenie w chwili wzmożonego stresu np. przed egzaminem lub radości z sukcesu po egzaminie ) i zachowując przy tym świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletni lub osoby trzecie; b) Być zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich działań; c) Zachować szczególną ostrożność wobec małoletniego, które doświadczyło nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania: takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że małoletni będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic. 3) Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. 3. Szkolenie praktyczne: 18. Automatyczna rejestracja wizerunku za pomocą wideorejestratora zamontowanego w samochodzie może być realizowana wyłącznie na potrzeby dowodowe zdarzeń drogowych. Udostępnianie tych nagrań dopuszczalne jest wyłącznie organom procesowym. 19. W przypadku wykorzystywania wideorejestratora lub innych urządzeń nagrywających zamontowanych w samochodzie do celów dydaktycznych jest dozwolone po uzyskaniu zgodny Opiekuna prawnego oraz małoletniego. Wykorzystanie nagrań dozwolone jest wyłącznie w ramach zajęć indywidualnych. Przeglądanie nagrań z zajęć małoletniego lub udostepnianie ich (np.: zamieszczanie w internecie, przesyłanie innym osobom) przy innych osobach nie będących pracownikami OSK jest niedozwolone. 20. Zakaz określony w pkt.19 nie dotyczy: a. nagrań zanonimizowanych w sposób uniemożliwiający ustalenie personaliów małoletniego b. Sytuacji uzyskania pisemnych zgód opiekuna prawnego oraz małoletniego z zachowaniem postanowień §11 SOM.Rozdział VII
Ochrona wizerunku małoletniego
§11.
1. OSK uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia ochronę wizerunku małoletniego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. 2. Publikowanie fotografii z działalności OSK opiera się głównie na celebrowaniu sukcesów oraz promocji, jest to również forma dokumentowania działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo małoletniego. Po zapisaniu małoletniego do OSK rodzic określa czy wyraża zgodę na publikowanie wizerunku małoletniego na stronie internetowej placówki oraz portalach i kanałach społecznościowych. Bez pisemnej zgody rodzica pracownik nie może fotografować ani utrwalać w postać filmów małoletniego i publikować jego wizerunku. 3. Przy publikowaniu zdjęć pracownik obsługujący stronę internetową czy portale społecznościowe OSK unika podpisywania zdjęć, nagrań informacjami identyfikującymi małoletniego z imienia i nazwiska. Jeżeli konieczne jest podpisanie małoletniego, używamy tylko imienia. 4. Przy publikacji zdjęć czy nagrań rezygnuje się z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i wszelkich innych powiązanych z wizerunkiem małoletniego, poprzez właściwy dobór zdjęć, kadrowanie i blurowanie lub przysłanianie grafikami. 5. Podejmujemy działania zmniejszania ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystywania zdjęć/ nagrań małoletnich poprzez przyjęcie następujących zasad: a) wszystkie małoletnich znajdujące się na zdjęciach czy nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja w której zostało zrobione zdjęcie lub nagranie nie ośmiesza małoletniego lub nie ukazuje go w negatywnym świetle. b) w miarę możliwości wykonujemy zdjęcia grupowe a nie pojedyncze. c) rezygnujemy z publikacji zdjęć małoletnich kursantów już nie uczęszczających w działalności OSK. d) Przed publikacją zdjęcia pracownik sprawdza ustawienia prywatności, aby upewnić się kto będzie miał dostęp do wizerunku małoletniego. 6. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/ opiekunów nie jest wymagana . 7. W sytuacji w których rodzice małoletniego rejestrują wizerunek małoletniego podczas szkoleń, eventów czy uroczystości w OSK do prywatnego użytku, pracownicy przed każdym takim wydarzeniem informuje rodziców i opiekunów o tym, że: Wykorzystywanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć, nagrań zawierających wizerunki małoletnich i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku małoletnich przez rodziców lub opiekunów. 8. Pracownikom nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (filmowania, nagrywania) na terenie OSK bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna małoletniego. 9. Utrwalanie wizerunku małoletniego przez osoby inne niż Pracownicy OSK jest dozwolone wyłącznie za zgodą Właściciela OSK i na zasadach określonych w pkt 8.Rozdział VIII Zasady dostępu małoletnich do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami
§12.
1. W OSK dostęp do Internetu mają pracownicy. 2. OSK udostępnia urządzenia teleinformatyczne dla kursantów jedynie w celach dydaktycznych, bez możliwości swobodnego serfowania w internecie.Rozdział IX Edukacja opiekunów w zakresie wychowywania małoletnich bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem
§13.
1. Podczas przyjmowania małoletniego na szkolenie Opiekun prawny zostaje zapoznany z procedurą „Standardy ochrony małoletnich" potwierdzając to złożeniem podpisu w osobnej klauzurze treści zawieranej umowy o świadczenie usługi.Rozdział X Edukacja małoletnich w zakresie praw małoletniego oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem
§14.
1. Małoletnich informowani są do kogo mogą zwrócić się o pomoc i o radę w przypadku krzywdzenia, wykorzystywania poprzez zamieszczenie infografiki w swobodnie dostępnym miejscu.Rozdział XI
Monitoring stosowania polityki
§15.
1. Standardy ochrony małoletnich dotyczą wszystkich pracowników OSK. 2. Właściciel OSK wyznacza osobę do odpowiedzialną za monitorowanie realizacji standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia standardów oraz za proponowanie zmian w procedurze. 3. Pracownicy raz w roku wypełniają ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem. Ankieta monitorująca poziom realizacji standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stanowi załącznik nr 4 do niniejszej procedury.Rozdział XII
Przepisy końcowe
§16.
1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. 2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, rodziców/opiekunów oraz kursantów OSK. Dostępna jest wersja papierowa oraz wersja elektroniczna zamieszczona na stronie Internetowej OSK. Załączniki: 1. Karta zdarzenia zagrażającemu dobru małoletniego stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury. 2. Plan wsparcia małoletniego stanowi załącznik nr 2 niniejszej procedury. 3. Ankieta monitorująca poziom realizacji standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem stanowi załącznik nr 3 do niniejszej procedury. 4. Wykaz telefonów alarmowych oraz telefonów zaufania stanowi załącznik nr 4 do niniejszej procedur 2 Załącznik nr 4 Wykaz telefonów alarmowych oraz telefonów zaufania Wykaz instytucji pomocowych oraz wykaz telefonów alarmowych ogólnopolskich 1. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" tel. 8000 12 00 02 (linia całodobowa bezpłatna). W poniedziałki w godz. 18.00 – 2.00 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 18.00 – 22.00 w języku rosyjskim. Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17.00-21.00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18.00 – 22.00 ) poradnia e-mailowa: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. 2. Ogólnokrajowa Linia Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900. Przez cała dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybka poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym. 3. Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9.30 do 15,.30, od 15.30 do 9,30 włączony jest automat). 4. Zgłaszanie nielegalnych treści: www.dyzurnet.pl; 801 615 005, numer alarmowy 112, policja 997. 5. Telefon zaufania dla małoletnich i młodzieży : 116 111; htps://116111.pl 6. Telefon dla rodziców w sprawie bezpieczeństwa małoletnich: 800 100 100; https://800100100.pl/ 7. Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 Pod ten numer telefony mogą zadzwonić osoby, które nie wiedzą z kim porozmawiać, a coś bardzo ich martwi. Można tu zgłaszać takie sytuacje, które według zgłaszającego są niesprawiedliwe i z poczuciem, że ktoś zachował się nie tak jak powinien - np. złamał prawo. Telefon jest bezpłatny i jest czynny od poniedziałku do piątku od godziny 8:15 do 20:00 (połączenie bezpłatne). Jeśli osoba zadzwoni tam w godzinach nocnych i zostawi informację o sobie i swój numer - konsultant oddzwoni.